2013. november 11. hétfő Pólókészítés

Gépről az anyagra, a szitázás folyamata

Az elmúlt hetekben megtanultuk az alapokat, sorra vettük a szükséges eszközöket, alapanyagokat, választottunk egy mintát, amit el szeretnénk készíteni, és azt kellő felbontásban letöltöttük, megrajzoltuk… stb. egyszóval a számítógépünkön elérhetővé, nyomtathatóvá tettük.
Ebben az írásban innen folytatjuk a történetet. Az előzőektől eltérően most inkább képeken keresztül mutatom be a folyamatot, hiszen itt nagyon fontos, hogy lássuk is, hogy mi történik.

Fotoemulzió felhúzása a szitára

Készítsük elő a tiszta, száraz szitánkat, a felhúzó vályút és a fotoemulziót, amit használni szeretnénk.
Jó, ha van a közelben egy tiszta ecset is, így a fel nem használt emulziót annak segítségével még meg tudjuk menteni későbbi használatra.
Amire figyelni kell:

  • a lehető leggyorsabban végezzük ezt a műveletet, vagy pedig sötét kamrában, mivel a fény (főleg napfény) reakcióba lép az emulzióval. Nem kell azért kapkodni, csak ne hagyjuk nyitva az emulziós tégelyt, és a felhúzás után gyorsan vigyük fénytől védett helyre a szitát.
  • a szitára nem kell sok emulzió, a rá kerülő réteg legyen olyan vékony, amilyet csak tudunk húzni

Tegyünk emulziót a felhúzó vályúba úgy, hogy annak teljes hosszára jusson, majd a szita hátsó felét fogva, először ezt, majd a másik oldalt is vonjuk be egyenletesen az emulzióval.

polo_01

polo_02

polo_03

polo_04

Az utolsó képen már a szita mindkét oldala be van vonva a fotoemulzióval.

Amikor idáig megvagyunk, a bevont szitát tegyük fénytől védett, lehetőleg száraz, meleg helyre. Én erre a célra egy régi bőröndöt használok.
Hagyjuk megszáradni a szitán az anyagot, és amíg szárad, addig nyomtassuk ki a mintánkat. A száradás jó, meleg időben olyan 2-3 óra alatt megvan minden egyéb segítség nélkül, persze az iparban erre szárító gépet (vagy állványt) használnak, ami 10-15 perc alatt megszárítja a szitát. Nekem ilyenem nincs, szóval várok. :)

A minta nyomtatása

Amíg szárad a szitán sem kell unatkoznunk, hiszen ebben a fölös időben prímán elő tudunk mindennel készülni a visszalévő folyamatokhoz.
Ilyen előkészület a minta nyomtatása.
Amire figyelni kell:

  • először mindig sima papírra nyomtassuk ki a mintát, és ezzel a próbanyomattal ellenőrizzük a nyomtató minőségét (jól kell, hogy fedjen a fekete, a képen látszik is, hogy ez a nyomtató így nem lesz jó nekem, így egy másikkal nyomtattam a fóliára -természetesen ellenőrzés után-), és a nyomtatott minta méretét a cél anyagon. A fólia egy nagyságrenddel ugyanis drágább a sima papírnál, így spóroljunk vele.
  • a fóliára mindig feketével nyomtassunk

polo_06polo_07polo_08


A minta kiégetése

polo_09

Amint kezünkben van a száraz szita, és az átlátszó fóliára kinyomtatott minta neki is láthatunk a minta kiégetésének. Az égetés itt kicsit megtévesztő lehet, a procedúra alatt csupán fénynek tesszük ki a fotoemulziót, majd kimossuk a szitát, tűz és gyufa nem fog kelleni.
Helyezzük nem fényvisszaverő felületre a szitát (nálam ezt a sötét törölköző biztosítja) hátuljával felfelé (a szita hátulja az egyenes rész, tehát ahol a szitaszövet egy síkban van a kerettel). A szita felületére rakjuk rá a mintát tartalmazó fóliát, és ha van, akkor fedjük le egy üveglappal (csak, hogy nehogy elmozduljon vagy felgyűrődjön a fólia), vagy ragasszuk le átlátszó ragasztóval (cellux, tixó ki hogy nevezi :)). A szitától kb. 40 cm-re állítsuk be fixen, függőlegesen a fényforrásunk, majd kapcsoljuk be, és hagyjuk, had tegye a dolgát, olyan 7-8 percig (ez az idő erre a távolságra, és a Speedball fotoemulzióhoz lett kimérve, külön bejegyzésben írok a mérés módjáról).
Amire figyelnünk kell:

  • a mintát csak addig égessük, amíg szükséges, de addig igen. A rövid ideig vagy túl sokáig kezelt minta sem lesz tökéletes nekünk (sokszor használható, de nem tökéletes).
  • a mintát tükrözve helyezzük a szita hátuljára, mert ez a rész (a hátulja) fog a pólóra feküdni, tehát a szita a festéskor a hátuljára égetett minta tükörképét mutatja.

polo_10
Amint letelt az idő, kapcsoljuk ki a lámpát, és a szitán már látni fogjuk, hogy a minta sárgásan megjelenik rajta. Nedvesítsük be a szitát, és kicsit hagyjuk ázni (1-2 perc).

Ezután nagy nyomással mossuk ki a mintát, tehát a minta mentén kezdjünk nagy nyomású vizet (nem kell meleg legyen, max. langyos) nyomni a szita hátuljára. 1-2 perc alatt feltűnik a kívánt minta a szitán, ellenőrizzük, hogy minden nem kívánt emulziót sikerült-e eltávolítanunk, majd sima nyomással és körömkefével kicsit a szita mindkét oldalát öblítsük át egyszer.

polo_11

A mosást követően hagyjuk a szitát megszáradni. Már nem kell vigyáznunk a fénnyel, akár a teraszra is kitehetjük vízszintes helyzetben, hogy a nap hamarabb megszárítsa nekünk.

A póló festése

polo_12

A festéshez stabil munkakörnyezet szükséges, sem a póló, sem a szita nem mozdulhat el a folyamat közben, mert a mintánk elmosódik. Én ennek ellenére egy vasalódeszkát használok festéshez, mert éppen elég helyet biztosít a művelethez, és így dolgom végeztével egyből vasalhatom is a pólót. Készítsük hát ki és simítsuk el a pólót, majd helyezzük rá a szitát úgy pozicionálva, hogy a minta a pólón végleges helyén legyen.

polo_13

Annak érdekébe, hogy ne jusson festék oda, ahová nem szeretnénk, a szita széleit (ahol nem fedi az emulzió) ragasszuk le festő ragasztóval. A közelünkben helyezzünk el néhány újságpapírt, hogy a festést követően rájuk tudjuk pakolni a festékes eszközeinket, egyszóval készüljünk fel a piszkos munkára.

Amire figyelni kell:

  • a pólóba, a festés helyére tegyünk be egy kartonlapot, vagy valamilyen egyéb papírt, anyagot, hogy elkerüljük azt, hogy a festék az anyagon át esetleg megfogja a póló másik oldalát is

polo_14

Elérkeztünk a záró lépéshez, a tényleges festéshez, ami -talán sokaknak csalódást okozva- mindösszesen max. 2 percet vesz igénybe. A lényeg annyi, hogy a minta tetejéhez, de annak teljes szélességében rakjunk festéket a szitára, tehát képezzünk egy festékcsíkot a minta felett. Nem kell spórolni az anyaggal, legyen biztosan elég, és a fel nem használt mennyiséget úgyis vissza tudjuk rakni a festékes üvegbe mondjuk a rakli és egy kis ecset segítségével.

polo_15

Biztosítsuk a szita helyzetét (én hozzá szoktam fogni a deszkához, asztalhoz), nehogy elmozduljon, majd a raklit éles szögben döntve húzzuk azt le a minta aljáig. A mozdulatsort (nem kell extra festéket felvinni) kevésbé éles szöggel és gyorsabban megismételhetjük még, hogy biztosak legyünk abban, a festék átnyomódott a szitán. Ne ismételjük nagyon sokszor, és hagyjuk, hogy a festék álljon a mintában, mert szétfolyhat (a szita takart részein állhat).

polo_16

Óvatosan, a pólót az asztalon tartva állítsuk fel a szitát, és nézzük meg mit tettünk! :)
Remélhetőleg elégedettek lehetünk, a festék a minta területén átjött a szitán, a területén kívül pedig nem, így tökéletes nyomatot kaptunk!

A minta véglegesítése

polo_17

Miután a festék megszáradt az anyagon, azt véglegesítenünk kell, hogy a mosást is bírja a jövőben, és tartós pólót kapjunk.
A véglegesítéshez sütőpapírt (vagy zsírpapírt, vagy olyan egyéb papírt, ami bírja a hőt) és egy sima vasalót használunk.
Amire figyelni kell:

  • ha a vasalónk gőzölős, akkor kapcsoljuk ki ezt a funkcióját

A mintát letakarjuk a papírral és 4-6 percen át vasalgatjuk, tehát minden részletét jó alaposan átvasaljuk.

Takarítás, záró gondolatok

A festék felvitele és a vasalás megkezdése előtt jut rá időnk (de ha nem, akkor a vasalás végeztével már kell, hogy legyen rá), hogy a festékes eszközeinket, és a szitát is elmossuk. Ha használtunk ecsetet vagy pálcikát (amit még akarunk használni) és a raklit öblítsük el és tegyük valahová, ahol száradhatnak. Az újságokat, amik festékesek lettek és a szita széléről a festőragasztót dobjuk ki. Ami azonban a legfontosabb, hogy a szitát nagyon alaposan elmossuk, kefével is átdolgozzuk (ezt tehetjük olyan óvatosan, hogy a kiégetett minta újra felhasználható legyen, szóval sikáljuk, de ésszel)! A szita lyukai között nem maradhat festék, mert az beleszáradva már nehezen eltávolítható, és eltömíti azt a részt ahol van, így nem a kívánt mintát fogjuk kapni a szita használatával. Szóval a festéket maradéktalanul távolítsuk el!

A szita a mosást követő száradás után újra felhasználható, amennyiben nem sértettük meg az emulziót a mosás alatt. Ha sokáig kitartó (sok mosást bíró) szitát szeretnénk készíteni, úgy tartósabbá tehető a minta azzal, ha nem egy, hanem két réteg emulziót húzunk fel (felhúz, megszárad, felhúz a második réteg), és azon égetjük ki a mintát.

Ha másik minta elkészítésére szeretnénk a szitát felhasználni, annak sincs akadálya. A szitát emulzió eltávolítóval kenjük be, és mossuk le róla a már oldott emulziót. Érdemes lehet ilyenkor sima zsíroldóval is kezelni a felületet, hogy legközelebb is megfelelően ragadjon hozzá a fotoemulzió, majd a mosás és zsíroldozást követően hagyjuk megszáradni a szitát és már húzhatjuk is rá az újabb réteg emulziót, és kezdődik a gyártás elölről. :)

Remélem, hogy sikerült a póló elkészítése, és tudtam segíteni azoknak, akik olvasták a sorozatot, és persze várom a kérdéseket, hogy akár egy újabb bejegyzésben tudjak rájuk válaszolni!
Legyetek jók!

A sorozat részei:

  1. Sebestyén Réka szerint:

    Szia!

    Lenne egy kérdésem! Fekete és sötétbarna pólóra szeretnék szitázni. A fényképes instrukcióidnál láttam, hogy te is fekete pólóra szitáztál fehér mintát. Kérdés: milyen festékkel tetted mindezt? Bogarásztam az eBay-en, a szimpla Speedball Fabric festékeknél azt írják hogy világos színű anyagra ajánlják, a Speedball Opaque festékcsaládnál fel van tüntetve, hogy sötét színű anyagra, de ott a fehér meg gyöngyházas. (De nekem nem kell csillogás!) :) Szóval az érdekelne engem,hogy milyen festéket rendeljek, hogy szépen takarjon a sötét alapokon? Előre is köszi!

    Üdv.: Réka

    VálaszVálasz
  2. bolint szerint:

    @Sebestyén Réka:
    Szia,
    Igen, a sima Speedball Fabric festék világos anyagra való, a sötét anyagon nem látszik (csak ha van alatta egy fedő fehér réteg). Az Opaque a fedő náluk. Elvileg sima fehér is van, bár árulni én sem láttam, viszont ha látsz más fajta opaque fehéret, tehát más márkát, az is megfelelő lesz. Én a gyöngyház fehéret vettem anno, mostanában nem néztem, hogy mik vannak. Szóval a válasz, hogy sötét anyagra fedő (opaque) festéket keress. :)

    Bálint

    VálaszVálasz
  3. István szerint:

    Szia!

    Az “égetéshez” szükséges átlátszó fóliára készülő nyomtatás milyen nyomtatóval készül?
    A tintasugaras nyomtatás nem elég sötét, nem fed eléggé, a lészer pedig megolvasztja a fóliát.

    A választ előre is köszönöm.
    István

    VálaszVálasz
  4. bolint szerint:

    @István:
    Szia,
    A bejegyzés készítésekor egy Canon lézernyomtatót használtam, de azóta már tintasugarasra cseréltem.
    Valóban volt olyan, hogy a tintasugaras nem volt eléggé fedő, de ez általában az égetés idejének csökkentésével vagy a nyomtatás minőségének állításával orvosolható volt. Ennek ellenére vannak szerek, amik igazi feketévé teszek az így nyomtatott mintát.
    A lézernyomtató jobb volt ilyen téren, soha nem olvasztotta meg a fóliát. Én írásvetítőbe való, elég vastag fóliát vásároltam, de lehet, csak gyenge volt a lézernyomtatóm. :)

    VálaszVálasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Back to top